Baza Wiedzy: Pilarki mechaniczne do ścinki drzew Klasa lll
Instrukcja podkreśla, że paliwo do pilarki to mieszanka benzyny bezołowiowej i oleju dwusuwowego (50:1), skrajnie łatwopalna. Tankowanie należy wykonywać w dobrze wentylowanym miejscu, z dala od ognia i źródeł ciepła. Przed nalaniem paliwa silnik musi być zawsze wyłączony i ostudzony, a tankowanie pilarki rozłożyć na równym podłożu. Podczas tankowania nie wolno palić tytoniu ani pracować przy otwartym ogniu, a po ewentualnym rozlaniu paliwa natychmiast przetrzeć je suchą szmatką. Po napełnieniu paliwem uruchomienie silnika należy wykonać co najmniej 3 m od miejsca tankowania. Po pracy warto również sprawdzić, czy odzież nie jest zabrudzona paliwem.
Pilarkę można uruchamiać w zależności od stanu silnika: przy zimnym silniku stosujemy rozruch z użyciem przepustnicy („ssanie”), przy ciepłym - bezssania. Przed rozruchem należy włączyć hamulec łańcucha, zdjąć osłonę i (jeśli jest) przepompować paliwo ręczną pompką minimum 10 razy. Następnie należy przytrzymać dźwignię blokady spustowej i jednocześnie przycisnąć spust gazu. Ustawić dźwignię wielofunkcyjną w pozycji rozruchu (pełny „pomp”) i puścić blokady przepustnicy, co spowoduje podtrzymanie obrotów rozruchowych. Potem ustawić dźwignię w pozycję pracy silnika. Gdy silnik wstanie, należy go spokojnie naciągnąć - prawą ręką ciągnąć sznur rozrusznika energicznym ruchem, aż silnik zapali. Jeżeli silnik gaśnie, powtórzyć pociągnięcie sznura (maksymalnie 5 razy). W przypadku ciepłego silnika rozruch może odbyć się przez włączenie hamulca łańcucha, przytrzymanie blokady i krótkie dotknięcie spustu gazu - dźwignia wielofunkcyjna sama przełączy się na pozycję pracy i silnik pozostanie na biegu jałowym.
Aby sprawdzić, czy hamulec łańcucha działa prawidłowo, najpierw wyłącz silnik i zaciągnij hamulec. Następnie, mając na rękach wytrzymałe rękawice ochronne (zabezpieczają przed ostrymi zębami łańcucha), spróbuj przeciągnąć łańcuch ręką po prowadnicy. Jeśli łańcuch nie da się przesunąć, oznacza to, że hamulec skutecznie blokuje napęd i jest sprawny. Jeżeli natomiast łańcuch można przesuwać mimo zaciągniętego hamulca, mechanizm jest uszkodzony i pilarki nie wolno używać - konieczny jest kontakt z autoryzowanym dealerem STIHL w celu naprawy lub wymiany hamulca. Można sprawdzić działanie hamulca także poprzez uruchomienie silnika oraz włączenie hamulca w trakcie zwiększenia prędkości obrotowej silnika. Łańcuch powinien zatrzymać się natychmiast po uruchomieniu jego. Należy pamiętać aby nie wykonywać takich prób często z powodu ryzyka uszkodzenia mechanizmu hamulca. Należy postępować zgodnie z DTR danej maszyny. Dla Sthil MS-172 producent przewidział próbę ruszenia łańcucha na wyłączonym silniku oraz włączonym hamulcu.
W codziennej obsłudze należy zwrócić uwagę na stan elementów zabezpieczających: przede wszystkim skuteczność hamulca łańcucha i sprawność przedniej osłony dłoni (wychwytu), która przy wysunięciu aktywuje hamulec. Należy sprawdzić także ogranicznik łańcucha (wychwyt) pod szyną - czy jest obecny i niezatkany - aby w razie zerwania lub wypadnięcia łańcucha złapał on łańcuch. Kontroluje się również stan tłumika (czy nie ma w nim nieszczelności), pewność mocowania rękojeści i pokryw, a także działanie blokady spustu gazu i wyłącznika silnika (w razie potrzeby). Każdy pęknięty lub obluzowany element zwiększa niebezpieczeństwo - instrukcja zaleca wymianę części przed dalszą pracą. Wszystkie te czynności powinny być wykonane przed każdym użyciem pilarki zgodnie z zaleceniami producenta.
Aby sprawdzić smarowanie łańcucha, należy uruchomić silnik i ustawić pilarkę na jasnej twardej powierzchni oraz zwolnić hamulec łańcucha. Po dodaniu gazu z dyszy smarowania powinien wytryskać olej o dużej przyczepności i zostawiać wyraźny ślad na podłożu. Brak widocznego oleju oznacza awarię - instrukcja nakazuje wyłączyć pilarkę, uzupełnić olej łańcuchowy i ponownie sprawdzić smarowanie. Do napełnienia zbiornika olejem pilarka musi stać na równej powierzchni korkiem wlewu do góry. Najpierw trzeba wytrzeć szmatką zabrudzenia wokół korka, następnie narzędziem odkręcić korek, ostrożnie wlać olej poniżej krawędzi zbiornika (unikać rozlania) i ponownie zakręcić korek. Instrukcja zaleca stosować wyłącznie wysokiej jakości olej do łańcucha (np. STIHL BioPlus lub inne oleje klasy ISO-L-EGD) i dopełniać go przed rozpoczęciem pracy zgodnie z opisem w rozdziale obsługi codziennej.
Aby uniknąć niekontrolowanego odbicia, należy zawsze piłować prawidłowo: trzymać pilarkę oburącz z palcami owiniętymi wokół uchwytów oraz nigdy nie ciąć górną ćwiartką czubka prowadnicy. Pozycja ciała powinna znajdować się na lewo od obrabianego kawałka drewna, z całym ciałem wycofanym poza ewentualny ciąg obrotów łańcucha. Pilarkę prowadzi się na pełnych obrotach (stały pełny gaz). Łańcuch musi być ostry i odpowiednio napięty, a prowadnica - prosta i dostosowana do zestawu łańcuch-ostrzarki. Instrukcja podkreśla również zalety łańcuchów o niskiej tendencji do odrzutu (kickback) oraz prowadnic typu „małogłowicowych”. Ważne jest pilnowanie zabezpieczonej dźwigni hamulca - przy każdym takim sygnale przez przednią osłonę dłoni odcina dopływ mocy. Jeśli wszystkie zasady są przestrzegane, ryzyko odbicia wstecznego zostaje zminimalizowane.
Tankowanie pilarki należy przeprowadzać z zachowaniem procedur bezpieczeństwa: paliwa nie wolno wlewać przy pracującym lub gorącym silniku, tylko po ostudzeniu urządzenia oraz z włączonym hamulcem łańcucha. Trzeba stawiać pilarkę na równym podłożu z korkiem wlewu paliwa do góry i pilnie chronić ją przed ogniem - nie wolno palić ani pracować z otwartym płomieniem w pobliżu kanistra czy pilarki. Silnik wyłączamy przed tankowaniem, a po nalaniu mieszanki benzyny z olejem odczekujemy co najmniej kilka minut i uruchamiamy dopiero w bezpiecznej odległości (>3 m) od miejsca tankowania. Rozlany paliw wycieramy, a zabrudzoną odzież należy zmienić, gdyż nasączona benzyną jest łatwopalna. Z uwagi na wysoką lotność mieszaniny wlewa się ją ostrożnie - korek odkręcać powoli, by uniknąć rozprysku paliwa pod ciśnieniem.
W danych technicznych podano, że maksymalna pojemność zbiornika paliwa w pilarkach STIHL MS 162/172 wynosi 396 cm3 (0,396 l). Jako paliwo należy stosować benzynę bezołowiową o liczbie oktanowej co najmniej 90 (RON) z maksymalnie 10% alkoholu, zmieszaną z olejem dwusuwowym w proporcji 1:50 (20 ml oleju na 1 litr benzyny). Producent zaleca używać przeznaczonego oleju do silników dwusuwowych (np. STIHL HP Ultra lub równoważnego) oraz gotowej mieszanki STIHL MotoMix. Przy samodzielnym sporządzaniu mieszanki należy najpierw wlać do kanistra olej, a następnie odpowiednią objętość benzyny i dokładnie wymieszać.